29. teden nosečnosti: Otrok kopiči maščobne celice in pridobiva na teži

Velikost otroka v 29. tednu nosečnosti
Razvoj otroka
Kako se v 29. tednu nosečnosti počuti bodoča mamica
Najkoristnejši nasveti
Vprašanja, ki jih lahko zastavite svojemu ginekologu ali babici

V 29. tednu ste v osmem mesecu nosečnosti in hkrati v tretjem in zadnjem trimesečju. Osmi mesec zaznamujeta otrokova hitra rast in znatno povečanje telesne teže. Je pa zdaj tudi pravi čas, da svoj dom pripravite na otroka in poskrbite, da ga bo pričakalo lepo in varno okolje.

Velikost otroka v 29. tednu nosečnosti

Otrok je trenutno velik 38,7 cm, se pravi približno toliko kot kokos. Tehta pa okoli 1240 gramov in je torej pridobil kar precej teže. Je na dobri poti, da bo kmalu tehtal toliko kot dva zavoja moke in ne le en sam. Težji ko je, lažje bo, če se slučajno rodi prezgodaj.

Razvoj otroka

Otrok je zdaj že zelo podoben temu, kakršen bo kot novorojenček. Njegove proporcije in fiziognomija so se v zadnjih tednih hitro razvile, od zdaj pa do rojstva pa bodo povečini ostale nespremenjene. Zdaj je poudarek na otrokovih organih, ki postajajo vse kompleksnejši, na razvoju njegovih funkcij in pridobivanju telesne teže. Njegova teža se približuje teži donošenega novorojenčka. 

Povečanje telesne teže

V 29. tednu nosečnosti ima otrok zdaj vse potrebno za pridobivanje teže, saj so njegove maščobne celice že izoblikovane in lahko shranijo maščobne rezerve. To pomeni, da bo otrok pridelal dovolj »oblog«, ki jih bo potreboval po porodu, saj vi sprva še ne boste tvorili tako imenovanega zrelega materinega mleka. Takoj po rojstvu bo novorojenček dejansko nekoliko shujšal – šele tretji dan življenja zunaj maternice bo lahko porabil kalorije in maščobe iz mleka ter začel znova pridobivati ​​na teži. 

Če pričakujete dvojčka, to ne pomeni nujno dvakrat večje teže – otroka bosta imela ob rojstvu različno težo in ne bosta enake velikosti. Ne glede na to, ali v vaši maternici rasteta dva otroka ali samo eden, se v 29. tednu nosečnosti otrokovi možgani zelo hitro razvijejo in so postopoma sposobni uravnavati telesno temperaturo in srčni ritem, tako da lahko otrok »brez pomoči« preživi zunaj maternice. 

Razvoj imunskega sistema

Ključni razvojni mejnik v tem mesecu je razvoj otrokovega imunskega sistema. Prek posteljice se iz vašega telesa v otrokovo prenaša čedalje več protiteles, kar krepi njegov imunski sistem in ga usposobi za opravljanje imunskih funkcij. Otrok bo imunski sistem potreboval za preživetje zunaj zaščitnega okolja vaše maternice, saj bo prišel v stik z vsemi vrstami bakterij. Dokler ni star približno eno leto, je torej ključnega pomena, da je otrok zaščiten pred resnimi boleznimi. Če je babica zbolela za bronhitisom ali gripo, je torej najbolje, da obisk pri njen preložite na poznejši čas, dokler si popolnoma ne opomore. 

Otrokove dlačice, imenovane lanugo, so se zgostile in zdaj prekrivajo skoraj celotno telo. Otrok pa ima lahko v tej fazi nosečnosti tudi že lase, kakršni bodo ob rojstvu. Lasje se pri novorojenčkih zelo razlikujejo – nekateri jih imajo ob rojstvu veliko, drugi pa zelo malo. To je odvisno od genetike in ne od kakršnihkoli drugih dejavnikov.

Kako se v 29. tednu nosečnosti počuti bodoča mamica

Hkrati z otrokom raste tudi vaš nosečniški trebuh. Otrok še vedno trenira premikanje in gibe, ki so vse bolj opazni, kar ni presenetljivo, saj je otrok vsak dan večji in močnejši, zato pa ima v maternici vse manj prostora. Dokler se še lahko obrača in premika, bo to tudi počel – konec koncev je že zelo aktivno malo človeško bitje. 

V 29. tednu nosečnosti lahko občutite že znane simptome oziroma težave: bolečine v hrbtu, težave, ki jih povzročajo otrokovi sunkoviti gibi in otekle, boleče noge. Težave, ki ste jih imeli v zgodnjih tednih nosečnosti, so nadomestile težave, ki prizadenejo mišično-skeletni sistem. Kljub temu pa vas lahko v zadnjih par tednih pred porodom še vedno mučita tudi rahla slabost ali zgaga, saj maternica pritiska ob rebrni lok in stiska nekatere druge organe. 

Pogosti znaki in simptomi

Povečana bolečina v hrbtu

Marsikatera nosečnica trpi zaradi bolečin v hrbtu. To je povsem normalno, saj se je drža med nosečnostjo spremenila, hrbet pa nosi večjo obremenitev. Otrokova teža lahko včasih vpliva tudi na vaše živčevje, to pa lahko povzroči druge težave: nenadni mišični krči v nogah, zadnjici, bokih in zgornjem delu trebuha niso nič nenavadnega. Občutili jih boste zlasti, kadar ste zelo pod stresom, saj je stres nekakšen »goltalec magnezija«. Zato v stresnih obdobjih poskrbite, da boste z zaužito hrano dobili dovolj magnezija. 

Preberite si več o magneziju in zakaj je tako pomemben. 

Priprava na življenje z novorojenčkom

Verjetno so trenutno vaše misli večino časa pri otroku, je pa zdaj pravi čas tudi za načrtovanje, kje in kako bo otrok spal in za morebitno preurejanje, prenovo ali pleskanje stanovanja, če je to seveda potrebno. Sprva lahko otrok spi v vaši spalnici, recimo v otroški posteljici, ki se jo pristavi k vaši postelji (kar lahko precej olajša nočno dojenje). 

Najkoristnejši nasveti

  • Naporni in dolgi dnevi bodo lažji, če boste tekom dneva zaužili več majhnih obrokov. Tako boste ohranjali konstantno raven energije in ne boste kar naenkrat postali utrujeni in brez moči. 

  • Za zadosten vnos magnezija jejte oreščke, polnozrnate izdelke iz pšenice, stročnice, špinačo in zelje. 
  • Pijte dovolj tekočin: priporočljivo je, da spijete kozarec na uro! 
  • Prosti čas izkoristite za sprehode na svežem zraku. To bo omililo napetost in bolečine v hrbtu. 
  • Ko boste naredili ožji izbor krajev, ki pridejo v poštev za porod, se pozanimajte, če si je možno ogledati porodno sobo. Če je možno, vsekakor izkoristite priložnost. 

Vprašanja, ki jih lahko zastavite svojemu ginekologu ali babici

Pomoč pri težavah s hrbtom

Če se vam vedno znova pojavljajo težave s hrbtom, poleg običajnih vadbenih terapij obstajajo tudi druge možnosti, ki lahko prinesejo takojšnje rezultate. 

Eden od zelo učinkovitih načinov za zmanjšanje ali odpravo bolečin je akupresura. To je oblika alternativne medicine, podobna akupunkturi, pri kateri gre za pritiskanje na določene točke telesa z namenom lajšanja bolečin prek meridianov, energijskih kanalov telesa. 

Druga uporabna možnost so trakovi, imenovani Meditape. Gre za elastične, samolepilne športne trakove, ki jih namestimo na boleča mesta. Trakovi, ki so na voljo v različnih barvah, ves čas masirajo mišice – delujejo stimulativno ali pa pomirjujoče. 

Pri svojemu zdravniku se pozanimajte glede športnih terapevtov, ki uporabljajo omenjene tehnike za lajšanje bolečin. Več informacij lahko dobite tudi pri babici – če je za to usposobljena, vam morda lahko babica kar sama pomaga s tovrstnimi zdravilnimi metodami. 

Vsekakor pa vse to ni nadomestilo za redno vadbo, zato izkoristite možnost vodenih tečajev za nosečnice, ki so na voljo recimo v bližnji telovadnici ali kakšni zdravstveni ustanovi. Vadba bo pripomogla k ohranjanju prožnosti in hkrati postopoma olajšala trenutne težave, ter preprečila nastanek novih.